Децентралізація на Сокирянщині: яка ситуація на сьогоднішній день?

РЕФОРМУ НЕ СПИНИТИ! / 

Ситуація, що складається навколо адміністративної реформи в Сокирянському районі вже давно і всім відома. Керівництво Сокирянського району вже неодноразово намагалося внести зміни до перспективного плану і дооб'єднати до Сокирянської ОТГ всі населені пункти району не звертаючи уваги на те, що в Сокирянському районі вже є дві створені об'єднані громади Сокирянська і Вашківецька, та юридично створена Новодністровська. Саме нещодавно прийнятий Закон України №6466, який знімає всі перешкоди для створення Новодністровської ОТГ і викликав бурхливу реакціію на сесії Сокирянської районної ради.

 

Та чи відповідає дійсності інформація, яка активно поширюється керівництвом Сокирянського району, ми намагалися дізнатися у експертному середовищі, органах виконавчої влади та громадських і політичних діячів.






Ольга Чепель - Експерт з правових питань Регіонального офісу з питань впровадження реформ у сфері місцевого самоврядування, децентралізації повноважень органів виконавчої влади, проекту USAІD «Пульс»

Закон 6466 чітко передбачає проходження процедури приєднання, а не злиття ст.3'Прикінцевих положень закону 6466. Також організаційну та інформаційну підтримку і не більше здійснюють на місцях виключно райдежадміністрації, райради не мають відношення до процесів приєднання чи об'єднання ч.2 Ст. 9 Закону про ОТГ. При приєднанні село залишається у складі міської ОТГ з сільським населенням, всі довідки будуть як і раніше видаватися в селах тільки це буде робити колишній голова , як в.о. старости, а сільські депутати припиняють повноваження після приєднання
 
 
                                                                   
Тетяна Татарчук - Директор Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування

Прийняття Закону № 6466, передбачає можливість для міст обласного значення на формування громад навколо них за спрощеною процедурою, тобто шляхом процедури приєднання, а не об’єднання. В той же час цей закон не вилучає з-під дії Закону « 157 «Про добровільне об’єднання територіальних громад» міста обласного значення, а це означає, що на них розповсюджуються повністю всі норми вищезгаданого Закону, а саме:

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону № 157, добровільне об’єднання територіальних громад не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської чи міської місцевості.

Це означає, що статус населених пунктів не змінюється, а об’єднана громада формується на тих самих принципах, що і у випадку будь-якого іншого формату об’єднання. Тобто в майбутній Новодністровській громаді населені пункти будуть називатися: село Ломачинці Новодністровської ОТГ, село Білоусівка Новодністровської ОТГ тощо. Ніяких «вулиць Ломачинецьких» не може бути.

Ч. 2 та 3 ст. 83 Закону 157 передбачає, що припинення сільської ради, яка приєднується, як юридичної особи відбувається через реорганізацію шляхом приєднання до міської ради адміністративного центру. В жодному разі не відбувається ліквідація такої сільської ради, оскільки є правонаступник, до якого переходять всі права та зобов’язання.

П. 4 ч. 1 ст. 83 сільський, селищний голова територіальної громади, що приєдналася до об’єднаної територіальної громади, виконує обов’язки старости відповідно до закону на період повноважень ради об’єднаної територіальної громади поточного скликання.
Дана норма надає додаткові гарантії сільським головам територіальних громад, які приєднуються, оскільки рада об’єднаної громади не має можливості призначити перші вибори старости, а обиратися староста буде на наступних, чергових виборах.

Ігор Баб'юк - Директор ГО «Буковинський центр виборчих технологій»


Фактично закон про добровільне об'єднання чітко трактує збереження сіл в межах об'єднаної громади з усіма правами, власною символікою, традиціями та культурою. Тож слова про вулиці і мікрорайони є нісенітницею. Як і в будь якій іншій об'єднанній громаді, в селах зберігаються посади старости, що представляють інтереси сіл.

Тарас Прокоп - Радник з питань децентралізації

Під час сесії, голова Сокирянської районної ради абсолютно неправильно трактував ЗУ “Про добровільне об’єднання територіальних громад”. За його словами, після створення ОТГ або приєднання до вже існуючої громади село втрачає свою ідентичність та стане просто вулицею ОТГ. Це не відповідає дійсності, оскільки законодавством не передбачено ліквідації ні назви населеного пункту, ні зміни його статусу.
 
Зараз ми, наприклад, говоримо - “с. Ломачинці Сокирянського р-ну”, то після створення ОТГ будемо говорити “с. Ломачинці Новодністровської ОТГ”. Практика показує, що після об’єднання окремі села не тільки не “зникли” з лиця землі, але й отримали поштовх до ще більшої впізнаваності. Прикладом є с. Червона Діброва Глибоцького району, яке до об’єднання не мало своєї сільської ради, а після об’єднання отримало старосту і почало впроваджувати різноманітні ініціативи, завдяки яким, село стало впізнаване не тільки в Чернівецькій області. Абсолютною неправдою є те, що після приєднання до міста обласного значення жителі сіл втратять пільги, які отримують сільські мешканці, адже в ЗУ “Про добровільне об’єднання територіальних громад” в ст. 4 чітко зазначено, що “Добровільне об’єднання територіальних громад не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської чи міської місцевості.” Це ніяке не “злиття”, це приєднання, а термін “злиття” та слова про те, що після об’єднання села можна буде “поховати” є маніпуляцією.

Василь Равлик - Голова Сокирянської об'єднаної територіальної громади

Процес децентралізації не зупинити, хоча як би не старалися окремі "князьки" у Сокирянському районі, використовуючи при цьому набрудніші методи і технології. А що ще гірше - маніпулюючи свідомістю громадян. На жаль, під вплив цих місцевих псевдореформаторів піддалися і окремі сільські голови. Їм байдуже, що жителі громад , які їм довірили владу втратили і продовжують втрачати досить серйозні фінансові ресурси, а села не мають можливості по - справжньому розвиватися.
 
Головне - угодити "шефу всія Сокирянщини". Уже третій рік поспіль Сокирянська міська рада чекає і сподівається на перемогу здорового глузду. Своїми рішеннями і Чернівецький окружний адміністративний суд і , згодом Вінницький адміністративний апеляційний суди довели, приєднання до Сокирянської ОТГ можливе лише відповідно до чинного законодавства, включаючи Методику формування спроможних громад.
 
Невже районним "керовникам" так важко зрозуміти, що чим більше вони паплюжать об'єднані громади і декредитують реформу, тим більше сільських людей "прозрівають" схиляються до думки щодо необхідності кардинальних змін. Деякі сільські голови нарікають, що їх села бідні. Та постає цілком логічне питання: а чому вони бідні? Хіба не ці керівники району довели до такого стану? І ви, голови громад і далі хочете такої убогості для своїх виборців? Вам до вподоби цілковита залежність від тих, хто коронував себе і думає що навічно та марно мріє про " єдину і неподільну" громаду- район? Рефрма не передбачає зміну вивіски і підміну понять. Отже, ми прдовжуємо чекати відповідних рішень сільрад тих сіл, які за методологією можуть бути приєднаним до Сокирянської ОТГ. А у байку, щодо сіл, які об'єдналися з Новодністровська, ніби вони втратять свій статус і будуть вулицями у місті, не вірять навіть школярі! Інакше як тоді із 14-ма селами, які воліли приєднатися до Сокирян, їх теж чекає участь вулиць замість населених пунктів? Повна нісенітниця! Це ж скільки треба було з'їсти грибів, щоб ліпити ту дурню?

Ігор Нажига - депутат Сокирянської районної ради

Особисто для мене, такі заяви посадових осіб Сокирянської районної ради та Сокирянської районної державної адміністрації були цілком очікуваними. Адже ми всі чудово пам'ятаємо перебіг подій і ті перепони, які штучно створювалися районною владою на шляху створення Новодністровської об'єднаної територіальної громади.
 
Розуміючи, що процес створення Новодністровської ОТГ відстрочується на невизначений термін через позицію ЦВК щодо призначення виборів до об'єднаних громад, які створені навколо міст обласного значення, яким і являється м.Новодністровськ пристрасті дещо вщухли, а районна влада зайнялася приєднанням 14-ти сіл району до Сокирянської ОТГ. Але з прийняттям ЗУ №6466 вони знову активізувалися і будуть робити і говорити все що завгодно тільки б завадити створенню нашої громада, адже головна ідея "один район - одна громада" нікуди не поділася. А в світлі останніх ініціатив Уряду, про передачу земель поза межами населеного пункту громадам і поготів.
 
Тож все просто: мова йде не про децентралізацію а про збереження звичної сфери впливу. А такі речі неаби як лякають багаторічних керівників району тож вони зараз зацікавлені в створенні напруги між населенням саме з допомогою поширення ось такої дезінформації. Це означає, що ми ще неодноразово почуємо самі різноманітні маніпуляції на тему знищення сіл. На мою думку, населення у нас освітчене і вже не піддасться на такі провокації, як би не старався Василь Васильович. Адже кожен може задатися простим питанням:
 
Чому при приєднанні 14-ти сіл до Сокирянської ОТГ (яке так лобіює районна влада) не говорять, що залишаться тільки вул.: Грубнянська, Братанівська, Сербичанська??? Адже мова йде про приєднання і в одному і в іншому випадку. Закон не носить вибіркового характеру. Просто районна влада подає його у вигідному для себе світлі розповсюджуючи таку цілковиту маячню. Прикро тільки те, що вони роблять це безкарно... 

 Купити квартиру в Чернівцях
Більше новин по темі:
Не пропускайте важливих новин!
Увімкніть сповіщення, та отримуйте новини моментально після публікації